Slik får du maks ut av Norges nye postjournal

Skrevet av | 2018, Ukategorisert | Ingen kommentarer

5. februar blir OEP (Offentlig Elektronisk Postjournal) erstattet av eInnsyn. Den nye postjournalen har andre løsninger og flere søkemuligheter enn dagens. På Hellkonferansen får du eksklusiv introduksjon før den blir lansert.

Til konferansen kommer nemlig Ole Jomar Moen i Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). Han er servicemanager for både den gamle og nye portalen. Og vet derfor godt hvordan du får maks ut av lanseringsklare eInnsyn.

– Jeg vil i korte trekk fortelle om historien til eInnsyn, og hvordan den har utviklet seg, sier Moen.

Under foredraget har han med seg en demonstrasjon av portalen som lanseres dagen etter Hellkonferansen er ferdig.

– Jeg vil fortelle hvilke søkemuligheter løsningen har, og hvordan den skiller seg fra dagens OEP.

Ettersom mange lokalaviser er representert på konferansen, lover Moen også å ha et særlig fokus på hvordan en lokaljournalist kan få mest mulig utbytte av den nye postjournalen.

Det er fremdeles mulig å melde seg på Hellkonferansen. Meld deg på her.

Dette er historiens første vinner av Hellstipendet

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Svein Helge Falstad i Trønder-Avisa er den første vinneren av 5000 kroner.

Det var en litt forfjamset journalist som fikk gladnyheten overlevert tirsdag morgen.

– Jeg visste ikke om stipendet, men dette var kjempeartig, sier en glad Falstad.

Svein Helge Falstad i Trønder-Avisa har vært et ganske fast innslag på Hellkonferansen og skal også tilbringe denne helga på Scandic Hell.

Han er den første vinneren av Hellstipendet, som er et stipend som skal stimulere til utvikling også når lysene er slukket på Hellkonferansen. Alle som meldte seg på Hellkonferansen innen 26. januar deltok i trekningen.

Stipendet er på 5000 kroner og kan brukes til et kurs, en reportasjereise eller noe annet som sørger for inspirasjon og kunnskapsbygging for Falstad og resten av redaksjonen.

Selv om vinneren ble tatt litt på senga, hadde han likevel allerede klekket ut en liten plan om hva stipendet skal gå til.

– Jeg har en liten idé, men jeg kan ikke gå ut med det ennå, sier Falstad.

Det er fremdeles mulig å melde seg på Hellkonferansen. Meld deg på her

Oculus kommer til Hell!

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Hva skal vi i pressen gjøre når den teknologiske utviklinga raser avgårde hurtigere enn vi rekker å blunke? Hva skal slags innhold skal vi fylle den nye teknologien med – og hvordan?

Hellkonferansen får besøk av Lisa Brown Jaloza, editor in chief hos VR-giganten Oculus, som for ikke lenge siden ble kjøpt opp av Facebook. Hun jobber i Technology Communications i Oculus og Facebook, og står ansvarlig for svært mye av innholdet de skaper.

Hun har tidligere jobbet som både journalist og redaktør, og dekket stoffområder fra byutvikling og arkitektur til kunst og teater. Hun er fakultetsmedlem ved Laguna College of Art + Design`s Master of Fine Arts program i the Art of Game Design, og er medlem av the Game Philosophy Network, the International Association for the Fantastic in the Arts, og the Modern Language Association, hvor hun nylig ble valgt inn i the Executive Committee of the Digital Humanities Forum.

Dette blir lærerikt! Meld deg på Hellkonferansen i dag!

Kjersti Bruheim deler historier fra den andre siden av mikrofonen

Skrevet av | 2018 | Ingen kommentarer

Hvordan forberede kilder til intervju?

Åpenhet og deling av kunnskap er viktig for tidligere journalist, nå kommunikasjonsrådgiver Kjersti Bruheim. Nå kommer hun til Hellkonferansen for å fortelle om hvordan hun jobber for å bidra til dette.

Gjennom å ta med tilhørerne på små avstikkere rundt om i landet, vil deltagerne få innblikk i hvordan verden oppleves på andre siden av mikrofon, kamera og notatblokk.

– Jeg vil gi deltakerne innblikk i krisehåndtering og krisekommunikasjon, men også i følelsen frustrerte gründere og arrangører har over ikke å nå fram i pressen.

Bruheim er utdannet radiojournalist og har jobbet 12 år i radio og TV, før hun ble informasjonssjef i det som i dag heter Sjømat Norge. Der jobbet hun i nesten sju år, før hun begynte som kommunikasjonsrådgiver. Hun har derfor bred erfaring når det gjelder å møte mennesker i en intervjusetting. Medietrening er ikke en stor del av det Bruheim driver med, men hun snakker ofte med oppdragsgivere om medias rolle i samfunnet.

–  Journalistens oppgave er å velge vekk, og en kan derfor ikke forvente å få med alt en har på hjertet. Det handler mye om klargjøring og avmystifisering

Klargjøring og avmystifisering er nettopp det Kjersti Bruheim håper hun lykkes med når hun holder foredrag under konferansen lørdag.

For å få med deg Bruheim og flere andre spennende foredragsholdere kan du melde deg på Hellkonferansen her

#metoo: Hvorfor måtte det en amerikansk kampanje til for at vi skulle begynne å avdekke seksuell trakassering?

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Høsten og vinteren har vært mørk. Aller mørkest har det vært å se hvordan seksuell trakassering har fått foregå i stort omfang i Norge. De siste ukene har nyhetsbildet vært preget av Giske-saken, Tonning Riise-saken og Leirstein-saken. Og Skei Grande-saken.

Før lupen ble satt på politikerne var det norske medier som var gjenstand for avsløringer. Medieledere tok selvkritikk for ikke å ha tatt varsler alvorlig nok. Latt folk holde på uten å ta skikkelig tak i det. Fra kulturlivet sto en mengde kvinnelige skuespillere frem og fortalte om sine egne erfaring.

Det har blitt tydelig at seksuell trakassering har vært et gjennomgripende problem i mange samfunnsinstitusjoner. Hvordan har dette kunnet foregå i et slikt omfang uten at vi, norsk presse, har dekket det? Kan det virkelig ha vært ukjent for alle oss som jobber med disse miljøene dag ut og dag inn? Har det vært ansett som for lite viktig til å grave dypt i? Har det vært for vanskelig å skille det som er vesentlig og av samfunnsinteresse, fra politikeres privatliv og uvesentlig dyneløfting?

Å avdekke misbruk av makt er en av våre viktigste oppgaver. Hvorfor har vi ikke klart å gjøre det i denne sammenhengen?
Hvordan kan vi være sikre på at vi skal klare det i tiden som kommer?
Ikke minst: Har vi gjort de riktige valgene i dekningen da vi først startet?

Til Hell kommer politisk redaktør i Dagens Næringsliv, Kjetil B. Alstadheim, sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, nyhetsredaktør i VG, Tora Bakke Håndlykken, sjefredaktør i Bladet, Linn Yttervik og distriktsredaktør i NRK Trøndelag, Merete Verstad, for å diskutere dette.

 

Lyst å ha tekst på videoen din? Martin viser deg hvordan

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Martin Fossland vil ha et praktisk foredrag under Hellkonferansen hvor han viser deg nøyaktig hvordan du ved hjelp av en mobilapp kan få lekre og informative videoer med tekst.

Fossland er til vanlig digitalsjef i Namdalsavisa. Han har bakgrunn som programingeniør i NRK, fotograf og TV-produsent.

– Jeg har jobbet i NA i fire år, og hatt ansvaret for det meste av videosatsingene vi har gjennomført. I NA bruker vi video relativt sjeldent som et format for å formidle journalistikk. I større grad har vi nytte av video for å bli lagt merke til og tease de skriftlige produktene. Vi begynte å legge tekster på videoer for et par år siden da vi så at flere andre gjorde dette på sosiale medier. Skrivende journalister er stadig i tidsnød med tanke på deadline, så utfordringen har  vært å finne tilstrekkelige tidsbesparende måter å gjøre dette på, forklarer han.

– Hvem bør komme på foredraget ditt?

– Dette foredraget retter seg mot journalister som ønsker å bruk korte videoer til å fortelle om sine journalistiske prosjekter i sosiale medier.  Du trenger ikke å ha erfaring med redigering av video, men du må gjerne ha prøvd å filme med kameraet i mobiltelefonen din.

– Hvorfor bør enkelte av videoene som legges på nett bli tekstet?

– De fleste sosiale medier starter videoer automatisk når brukerne skroller nedover tidslinjen. Derfor bør vital informasjon i starten av video være av visuell karakter hvis videoen skal fange nok oppmerksomhet til å bli dvelt ved.  Teksting har inntil nylig vært relativt tidkrevende og forutsatt ferdigheter innen redigering med dedikert programvare på PC eller Mac. Vi vil imidlertid vise hvordan man via en app på iOS kan oppnå et akseptabelt resultat på videoer som er filmet med mobiltelefon. I tillegg vil vi ta en rask gjennomgang av tekstverktøyet som Youtube tilbyr på sin nettside.

Meld deg på Hellkonferansen her

Dette er et eksempel på hvordan tekst kan legges på bilde:

Aagot lærer bort sine beste intervjutriks

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Utan intervjuet blir journalistikken dårleg, seier journalist i Adresseavisen, Aagot Opheim. Ho har vore journalist i over 30 år.

– Gjennom desse åra har eg både gode og veldig dårlege intervju på samvitet, seier ho.

Intervjuet legg grunnlag

Intervjuet er truleg det aller viktigaste verktøyet til ein journalist uavhengig av medium. Journalistikk utan intervju kan vera reine avskrivingar av pressemeldingar, eller det kan vera prega av at all informasjonen er henta frå dokument. I begge tilfeller hadde nok eit sitat eller fleire gjort saka betre. Det er intervjuet som legg grunnlag for dei svara me vel å publisera, understreker Opheim.

Men mange journalistar ser ut til å ha eit lite bevisst forhold til kvifor dei intervjuar, kva dei vil med intervjuet og kva spørsmål som fungerer best og gir dei beste svara.

Meld deg på Hellkonferansen her

Sawatsky er intervjuguru

Hennes intervjuguru heiter  John Sawatsky, canadisk journalist og universitetslærer i journalistikk og intervjuteknikk. Han meiner mange driv med «interviewing by accident». Det kan det komma noko godt av, men det er smartare å vita kva ein gjer, kva som fungerer og kvifor.

I denne samlinga på Hellkonferansen skal me prøva å finna svar på dette, ikkje minst skal me intervjua kvarandre og analysera spørsmåla og svara etterpå.

– Kven passar denne workshopen for?

– Alle som driv med intervju og som trur dei kan bli betre intervjuarar. Når eg les og høyrer intervju, legg eg merke til at det er mange tilfeldige intervju. Mange journalistar ser ikkje ein gong ut til å vita kva eit spørsmål er. Stadig vekk høyrer eller les eg ein påstand frå journalisten som blir avslutta med pause eller eit spørsmåltegn. Men ein påstand blir ikkje eit spørsmål sjølv om det kjem eit spørsmåltegn etter. Noko anna er at intervjuobjekt snakkar når intervjuar held kjeft. Men når du ikkje stiller spørsmål, kan du ikkje rekna med å få svar på det du lurer på.  Eg trur det er svært nyttig med ein gjennomgang eller repetisjon av kva eit intervju er.

– Kva betydning har eigentleg intervjuteknikk med tanke på det endelege produktet?

– Intervjuet er kjempeviktig. Eit intervju kan brukast til å henta inn utruleg mykje informasjon, og det kan gi spennande svar som egnar seg godt til tittel. Gjennom intervjuet kan du få dokumentert saka, og ikkje minst er det  gjennom intervjuet du får fram meiningar, synspunkt og ikkje minst følelsar.  Skilnaden mellom ei papirknitrande sak og engasjement ligg ofte i intervjuet.

– Kva er det beste spørsmålet ditt som du svært ofte brukar i intervjusamanheng?

– Eg kjem til Hell med fleire forslag til gode spørsmål. Dei startar alle med eit spørjeord, og dei kan brukast i dei fleste intervjua uavhengig av tema.

 

Ukekampanje: Meld deg på nå og få Hellstipendet!

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Ikke vent! Melder du deg på Hellkonferansen i løpet av fredag 26.januar kan du bli trukket ut som den heldige vinneren av det rykende ferske Hellstipendet. Stipendet utgjør fem tusen kroner som skal hjelpe deg til å utvikle journalistikken din – donert av Hellkonferansen.

Hellkonferansen er Trøndelags viktigste arena for journalistfaglig debatt, inspirasjon og kunnskapsbygging. Nå strekker vi oss ut fra selve konferansen for å stimulere til utvikling også når lysene har slukket, du har forlatt Hell og du er tilbake i hverdagen.

Du trenger bare å melde deg på innen fredag 26. januar – og å finne et prosjekt sjefen din synes det passer å bruke pengene på. Det kan være et kurs, en reportasjereise, eller noe annet som som sørger for inspirasjon og kunnskapsbygging for deg og redaksjonen din.

Klikk her og meld deg på i dag! 

Lykke til – vi ses på Hell!

Her er programmet!

Paneldebatt: NRK – og de andre. Eteren endres

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Hva gjør det med mediemangfoldet at NRK er så store? Hva skal NRK bruke kjøttvekta til? Når skal statskanalen begynne å samarbeide med andre redaksjoner? Og hva skal de samarbeide om?

Meld deg på Hellkonferansen her!

Nea puster NRK i nakken

2018 er det første heldigitale året for riksdekkende radiokanaler. Bare lokalradioer sender nå på FM. Har NRK mistet lyttere på DAB-omleggingen?

Vi tar radio-debatten på Hell. NRK kommer. Det gjør også landets største lokalradio, Nea radio. Radiosuksessen puster NRK i nakken. Hva gjør Nea Radio riktig? Og hva har Radio Trondheim gjort feil? Hvorfor sliter de med å etablere en robust lokalradio i landets tredje største by?

Alexandra Beverfjord, nyhetsdirektør i NRK. Foto: Marte Garmann.

Distriktsdebatten

Mens vi er i eteren, gjør vi på Hell også et sveip innom den omstridte omleggingen av NRKs distriktssendinger på TV: Midtnytt har krympet. De daglige nyhetssendingene fra ditt distrikt har hatt et trofast TV-publikum, men nå velger NRK å gi mindre til de trofaste seerne. Hvorfor det?

Grethe Gynnild Johnsen, distriktstredaktør i NRK. Foto: Anne Liv Ekroll/NRK

Konkurranse

Apropos lisensfinansiert journalistikk: Vi tar i samme slengen debatten om skjev konkurranse på nett: Er det uproblematisk at NRK har etablert landets nest største nettsted, mens andre mediebedrifter må betale sin journalistikk med annonser og brukerinntekter?

Deltagere: 

  • Alexandra Beverfjord, nyhetsdirektør i NRK
  • Grethe Gynnild Johnsen, distriktstredaktør i NRK
  • Bjørn Tore Grøtte fungerende leder for NRK P1
  • Andreas Reitan fra Nea Radio
  • Bård Danielsen eller Marianne Danielsen fra Radio Trondheim
  • John Arne Moen fra Trønder-Avisa
  • Debattleder: Erik Waatland

Dette vil du ikke gå glipp av. Meld deg på Hellkonferansen her!

Fotograf-spesial: Workshop med Michael Robinson Chavez, Washington Post

Skrevet av | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Kunsten å fortelle en historie i bilder

Den prisbelønte fotografen Michael Robinson Chavez skal ikke bare holde foredrag om farene ved å jobbe som journalist i Mexico. Han skal også lede en masterclass.

Slik beskriver han selv innholdet:

– Workshopen går over tre dager, og er delt i to deler: Det å ta bedre bilder, og det å bli en bedre redaktør av ditt eget bildemateriale. Du bør ta med deg maks 20 egne bilder. Det beste er om noen av dem er del av en fotofortelling eller serie. Vi går gjennom alles bilder, og ser på hva som fungerer og ikke. Vi ser på eksempler på god fortelling med bilder, og forskjellige måter å tilnærme seg objekter på, med vekt på nærhet, komposisjon og bruk av lys. I neste del jobber vi med redigering og sekvensering av fotofortellinger. Jeg vil at alle deltakerne etter workshopen skal ha en bedre forståelse av det å ta bilder og det å fortelle en historie i bilder.

Workshopen starter med en introduksjon fredag 2. februar kl. 1600-1730. Deretter hele lørdag og fram til lunsj søndag.

Husk å bestille tillegg for masterclass når du melder deg på!

Merk at det er satt av kun to plasser med ekstra lave priser for frilansere til denne masterclassen.