Digitale fortellinger – gull eller granbar?

Skrevet av | 15. januar 2018 | 2018 | Ingen kommentarer

Den prisvinnende redaksjonelle utvikleren Jonas Nilsson kommer til Hellkonferansen. Kanskje blir du inspirert til å presentere din neste sak på en litt annen måte enn før?

Jonas Nilsson jobber som redaksjonell utvikler / digital design lead i Adresseavisen. Han har vunnet en rekke nasjonale og internasjonale priser for sitt arbeid med digitale historiefortellinger, datajournalistikk og nettdesign.​

Bli med på Hellkonferansen, meld deg på i dag!

Jonas Nilsson og Agne Ødegaard er utviklere i Adresseavisen. De har laget en løsning som gjør at du kan se deg selv løpe i mål under Trondheim maraton. Foto: Adresseavisen

Best mulige historier

Hvorfor mener du at redaksjonen skal bruke ressurser på å lage digitale historier i stedet for å bare konsentrere seg om en vanlig artikkel med tekst og bilde?

– Målet er jo å fortelle best mulige historier. Dagens digitale publiseringssystem har blitt veldig gode på tekst, bilder og video, men ikke alle saker passer inn i malen. Bildereportasjer, lange feature-artikler og store datasett kan man ikke bare lime inn i Escenic for så å ta helg. Da trenger man bedre verktøy og andre måter å presentere journalistikk på. Da kan av og til finne gode løsninger som man igjen kan bygge inn i publiseringssystemet, slik at kjerneproduktet får enda bedre verktøy. 

– Ansett flere redaksjonelle utviklere!

– Er det mulig for mindre redaksjoner å få til lekre digitale løsninger?

– Absolutt. Ofte er det ikke store greiene som skal til for å løfte en artikkel til det neste nivået. Det handler om å bruke riktig virkemiddel på riktig sak. Det finnes en drøss av ferdige tredjepartsløsninger som redaksjonene kan bruke. Men har man ambisjoner, bør man få ansatt en person med teknisk kompetanse, og plassere vedkommende i de redaksjonelle miljøene. Ja takk til flere redaksjonelle utviklere!

–  Tror du leserne bryr seg like mye om digitale historieformer som oss?

– Helt sikkert ikke. Men vi ser jo at mange av sakene som har fått litt digital drahjelp selger veldig godt, så de blir åpenbart lagt godt merke til. 

Da Adresseavisen feiret 250-årsjubileet, valgte man å gå tilbake i tid. Da fikk leserne av adressa.no se ei forside litt utenom det vanlige, med gotisk skrift og svarthvite bilder. Medier24.no skrev om redesignet.

En av salgssuksessene til Adresseavisen er målgangen av alle deltakerne under Trondheim Maraton. Her kan du se den digitale løsningen (krever abonnement)

Da Britannia Hotel skulle stenge dørene, var det om lag 130 faste ansatte som ble oppsagt. Adresseavisen laget en digital bildefortelling med fire ansatte som hadde sine siste dager på det kjente hotellet i Trondheim. Her kan du se bildefortellingen (krever abonnement)

Bli med på Hellkonferansen, meld deg på i dag!

Legg igjen en kommentar