#metoo-debatten: Hvorfor har ikke seksuell trakassering fått nyhetsverdi før nå?

Skrevet av | 03. februar 2018 | 2018 | Ingen kommentarer

– Vi må kunne ta selvkritikk på at media tidligere ikke har sett på dette som et samfunnsproblem.

Debattleder: Stein Risstad Larssen
Medvirkende: Tora Håndlykken, Kjetil B. Alstadheim, Linn Kathrine Yttervik, Merete Verstad og Kirsti Husby.

 

Medieverden ble snudd på hodet da #metoo-kampanjen for alvor kom fram i søkelyset i oktober i fjor. Knappe to måneder senere kom kampanjen til Norge. Rykter som hadde blitt vitset om og laget satire av i årrekke, fikk plutselig grobunn. En krevende sak å nærme seg, en krevende sak å jobbe med. Hva skjedde, og hvordan ble det løst? Debattpanelet geleidet publikum gjennom det turbulente landskapet og rettet også søkelyset mot seg selv.

– Det hadde blitt litt som å kaste stein i glasshus om vi ikke gransket oss selv også, sier Tora Håndlykken. Det har vært viktig å avdekke seksuell trakassering også innad i mediebedriftene for å kunne stå for dekningen av lignende tilfeller utenfor. Panelet var alle enige i at det har skjedd en positiv utvikling de siste tjue årene, og at #metoo-kampanjen har gitt flere en følelse av trygghet. – Flere tør å stå frem med historiene sine, også i bedriftene, fordi de nå blir tatt på alvor.

Under debatten ble det også løftet frem at media ikke skal være moralpoliti. Kjetil B. Alstadheim oppsummerer medias rolle i det hele på følgende måte:

foto: Mari Haugan

– Hele #metoo har vært en bevisstgjøring om at dette handler om maktmisbruk, og at det er vår jobb å avdekke dette. Det at det også nå tydelig er et samfunnsproblem, er ikke lenger til å unngå. Dette er Kirsti Husby også tydelig på:  – Vi har kanskje ikke vært flinke nok til å se mer kritisk på disse tingene, ting som har blitt tolerert og akseptert før er ikke lenger det. Dette burde vi har sett, avslutter hun.

 

Legg igjen en kommentar