#metoo: Hvorfor måtte det en amerikansk kampanje til for at vi skulle begynne å avdekke seksuell trakassering?

Skrevet av | 29. januar 2018 | Ukategorisert | Ingen kommentarer

Høsten og vinteren har vært mørk. Aller mørkest har det vært å se hvordan seksuell trakassering har fått foregå i stort omfang i Norge. De siste ukene har nyhetsbildet vært preget av Giske-saken, Tonning Riise-saken og Leirstein-saken. Og Skei Grande-saken.

Før lupen ble satt på politikerne var det norske medier som var gjenstand for avsløringer. Medieledere tok selvkritikk for ikke å ha tatt varsler alvorlig nok. Latt folk holde på uten å ta skikkelig tak i det. Fra kulturlivet sto en mengde kvinnelige skuespillere frem og fortalte om sine egne erfaring.

Det har blitt tydelig at seksuell trakassering har vært et gjennomgripende problem i mange samfunnsinstitusjoner. Hvordan har dette kunnet foregå i et slikt omfang uten at vi, norsk presse, har dekket det? Kan det virkelig ha vært ukjent for alle oss som jobber med disse miljøene dag ut og dag inn? Har det vært ansett som for lite viktig til å grave dypt i? Har det vært for vanskelig å skille det som er vesentlig og av samfunnsinteresse, fra politikeres privatliv og uvesentlig dyneløfting?

Å avdekke misbruk av makt er en av våre viktigste oppgaver. Hvorfor har vi ikke klart å gjøre det i denne sammenhengen?
Hvordan kan vi være sikre på at vi skal klare det i tiden som kommer?
Ikke minst: Har vi gjort de riktige valgene i dekningen da vi først startet?

Til Hell kommer politisk redaktør i Dagens Næringsliv, Kjetil B. Alstadheim, sjefredaktør i Adresseavisen, Kirsti Husby, nyhetsredaktør i VG, Tora Bakke Håndlykken, sjefredaktør i Bladet, Linn Yttervik og distriktsredaktør i NRK Trøndelag, Merete Verstad, for å diskutere dette.

 

Legg igjen en kommentar