– Stol heller på egne tall enn på Mark Zuckerberg!

Skrevet av | 01. februar 2018 | 2018, Ukategorisert | Ingen kommentarer

Hvordan velge saker og vinklinger for å oppnå maksimal effekt? Hva har vi å lære av tabloidene? Cornelia Kristiansen tar med seg disse og flere spørsmål (med svar!) til Hellkonferansen denne helgen.

Som utdannet journalist og statsviter med lang fartstid i debattredaksjonen hos Dagbladet er det få som vet mer om lesermeninger enn Kristiansen. Formålet hennes med foredraget «Hvordan bli best på sosiale medier» er å stole på og å lære egne lesere bedre å kjenne.

Forside fremdeles viktigst

Kristiansen mener at en sterk forside fremdeles er det viktigste verktøyet nettaviser har. Hun begrunner dette med at innsatsen må legges mot de lojale leserene.

– Snakker man med mediefolk utenfor Skandinavia, tror de det nesten ikke når vi sier vi har 90 prosent av trafikken via forsiden, forteller hun.

Facebook har allikevel en funksjon når det kommer til å nå de unge, mener Kristiansen, og påstanden om at dagens ungdom ikke leser nyheter, er hun uenig i.

– Det er bare tull at ungdommen ikke er på Facebook. De deler ikke mye, men de har profil, er der ofte og leser nyheter.

Vil inspirere

Gjennom sitt foredrag håper hun å inspirere til innsikt og analyse av egne tall, og ikke mellommannens.

– Det er en ulempe at de letteste og drøyeste sakene iblant får best synlighet. Det gjør det vanskelig å kontrollere inntrykket som gis av hva avisen bruker mest ressurser på. Samtidig handler det om å kunne stå inne for alle saker som skrives, og det må man klare. Det gjenstår å se om de bebudede algoritmeendringene snur på dette. Jeg har mine tvil, avslutter Cornelia Kristiansen.

Det er fremdeles mulig å melde seg på Hellkonferansen. Meld deg på her.

Legg igjen en kommentar